Du har en dårlig vane med at lytte til radioens nyheder hver eneste morgen. Og hver time afslutter de en session med en vejrudsigt. Det er nemlig den, du i virkeligheden er nysgerrig efter at høre. Alt det der udenrigspolitiske snak om Gaza og krig gider du ikke at lytte til mere. Du har din mening. Du har ret til din mening. Og ja, du behøver ikke at tale om den. Du skal til gengæld være meget forsigtig i trafikken. Så når de siger ”køligt, kuling, diset og overskyet”, så ved du godt, at det bliver en svær dag.
Fugtigt klima
Det betyder ikke nødvendigvis at vejene vil være isglatte. Men det betyder helt sikkert massevis af fugt. Og er der noget, du hader, så er det fugten, som følger efter nedbør og kulden. Den fugt borer sig ind i dit skelet. Du får ondt i ryggen og du har mest af alt lyst til at blive liggende i sengen. Du vil ikke på arbejde. Du vil bare ligge under den varme dyne – og nyde at kunne strække den ømme ryg.
Du kan dog ikke blive liggende. Du skal op og på arbejde. Din bil venter derude i carporten. Og ja, du parkerer den hver eftermiddag i carporten, fordi den skal beskyttes imod vind og vejr.
Rustbeskyttelse til bilen
Har du tænkt det? At din bil skal beskyttes? Ligesom din ryg skal. Jeg er nemlig sikker på, at din bil ville fortælle dig, at du ikke må glemme den regelmæssige rustbeskyttelse, som den har krav på. Nemlig, rustbeskyttelse af ældre biler er næsten det samme som at give bilen en varm dyne at sove i om vinteren!
Hurra for Tectyl i Odense
Er det sådan, du har tænkt? Lige inden du sendte den til Tectyl i Odense i sidste uge? Du fik jo lavet den bedste undervognsbehandling i Odense. Og den har været den bedste i flere generationer. Faktisk lige siden vi blev opmærksomme på, at biler skal have undervognsbehandling for at kunne overleve i vores ualmindeligt fugtige land.
Jo, her er meget fugtigt – og os, der får problemer med ryggen eller knæet, når fugten sætter ind, har måske i virkeligheden gigt og skal derfor sørge for at holde os i form. Men sådan er det ikke for en bil. En bil skal nemlig altid være i form. Og det betyder, at den skal sendes til den bedste undervognsbehandling, som vi overhovedet kan give den.
Det ved vi alle sammen godt. Men mange ’glemmer’ at give deres bil undervognsbehandling. Det er desværre den stygge sandhed. Vi glemmer det, fordi det er en irriterende udgift. Pengene kan ligeså godt blive brugt på noget andet. Hvem siger, at undervognsbehandlingen ikke er god nok endnu et års tid? Vi udskyder projektet med at få sendt bilen til et servicecenter, hvor rustbeskyttelse af biler er en del af den daglige rutine.
Hvis jeg nu siger til dig, at pengene, som du tror, du kan spare nu, vil du alligevel skulle betale – til andre specialister i biler og reparationer af dem? Fx smeden, som skal reparere den nye rustskade i undervognen?