Kender du det, at du bare vil spille musik og danse? Skolen er kedelig, og klassekammeraterne har travlt med at spille håndbold. Bandet, du spiller i, har en drøm om at stå på en scene foran 10.000 mennesker, som elsker musikken, du spiller. Hvordan får du realiseret den drøm?
Musikefterskole
Du kan tage på musikefterskole, hvor du kan prøve kræfter med at lære at spille for et stort publikum. Det kan nemlig være lidt svært at stå på en scene, når alle kigger på en og hører, hvis du spiller falsk eller ude af rytmen.
Måske vil du gerne selv komponere din musik, ja så kan musikefterskolen også hjælpe dig i gang med det. Det kan også tænkes, at der er én i dit band, som skriver sangene i spiller, men de skal måske engang imellem lige strammes op, så teksten og lyrikken bliver bedre. Det kan man også få mere indsigt i, når man går på efterskole.
Jeg ved det, fordi min datter har faktisk gået på en efterskole i et år. Hun var rigtig træt – og tvær – af den almindelige skole og ville gerne væk fra det hele i noget tid, så hun kunne finde ud af, hvad hun gerne vil fremover. Vi søgte derfor på internettet: Efterskole 9. klasse. Hun kom afsted i et år på en musikefterskole, hvor de også tilbød et linjefag i dans. Hun elsker at danse, så det var virkeligt fint for hende. Da hun altid har danset og virkelig gerne vil bruge sin krop, glædede hun sig virkeligt til at komme afsted.
Koreografi
Under sit ophold fik hun ikke kun undervisning i dans, men også i koreografi. Det blev hun meget optaget af. Samtidigt deltog hun i opsætningen af en forestilling, som skolens teater og drama hold var i færd med at udvikle. Hun hjalp med at udvikle koreografien til nogle danse indslag i forestillingen. Hendes interesse i dans fik hende ind i koreografiens verden, hvor hun kunne udfolde mange gode idéer. Hendes samarbejde med musikholdet på skolen fik hende til at indse, hvor vigtigt det er, at lyd og bevægelse passer sammen. Hun lærte også meget om, hvordan man kan udtrykke følelser med dans og musik. Forestillingen, de satte op, blev en succes.
Samtidigt med, at hun fik lov til at udvikle sit talent og sin interesse i dans, kom hendes motivation til at følge de ’kedelige’ fag tilbage. Ja, faktisk, så fik hun meget fine karakterer i matematik og fysik. Det var ellers nogle af de fag, som pinte hende meget, da hun gik i 8. klasse. Så vi er glade for, at hun kom på efterskole. Hun blev en glad pige, og vi blev glade forældre.
Selv er hun også meget glad for sit ophold på skolen. Hun har fundet ud af, hvad hun gerne vil beskæftige sig med fremover. Hun vil være koreograf og vil derfor søge ind på Scenekunstskolen i København, hvor de har en særlig 3-årig uddannelse. Der vil hun specialisere sig i koreografi og eventuelt også bruge, et semester i udlandet.